Isännöintitoimiston opas tilitoimiston valintaan

Kun isännöintitoimisto valitsee tilitoimistokumppania, vaakakupissa painaa toki tiettyyn pisteeseen asti hintalappu, mutta mitä muuta isännöintitoimiston tulisi vaakakuppiin hinnan lisäksi asettaa? Tämän blogin lukeminen auttaa teitä tekemään parhaan valinnan!

Henkilökemiat

Isännöintitoimistoille tilitoimisto on melko tiivis yhteistyökumppani ja tilitoimisto saattaa vastata myös asiakkaiden palvelusta. Kirjanpitäjän kanssa ei tarvitse olla ylin ystävä, mutta henkilökemioiden pitää toimia ammattimaisella tasolla. Sinun pitää pystyä luottamaan yhteyshenkilösi ammattitaitoon ja tapaan hoitaa asioita. Yleensä se ensimmäinen fiilis, joka tilitoimiston yhteyshenkilöstäsi nousee, on se oikea fiilis.

Sähköiset taloushallinnon työkalut

Mitä enemmän kirjanpitäjä hyödyntää digitaalisia työkaluja, sitä tehokkaammin työt hoituvat. Saat kaiken tarvittavan tiedon ja raportit reaaliajassa. Tämä auttaa isännöitsijää hahmottamaan taloyhtiöiden taloustilanteen kokonaisvaltaisesti

Mihin taloyhtiön kirjanpidon hinnoittelu perustuu?

Eri kirjanpitäjillä hinnoittelu voi perustua eri asioihin. Se voi perustua kirjanpitäjän käyttämiin tunteihin, tositteiden tai vientien lukumäärään, ennalta sovittuun kiinteään hintaan tai johonkin yllä mainittujen yhdistelmään. Ei ole yhtä ainoaa tapaa, joka olisi näistä paras mahdollinen. Isännöitsijätoimistojen ja taloyhtiöiden tarpeet ovat erilaisia. Tärkeintä kuitenkin on se, että hinnoittelu on läpinäkyvää ja selkeää, jotta väärinkäsityksiä tai yllätyslaskuja ei pääse syntymään.

Isännöintitoimiston ja tilitoimiston yhteistyön sujuvuuden varmistaminen

Miten tilitoimisto kommunikoi ja prosessoi eri työvaiheet isännöintitoimiston kanssa? Mitkä tehtävät jäävät isännöitsijälle ja mitkä tilitoimistolle, tulisi olla selkeästi sovittua ja aikataulutettua etukäteen.

Kirjanpitäjän tavoitettavuus

Kirjanpitäjän tavoitettavuus on yksi alan yleisin hämminkiä aiheuttava ongelma. Joskus kirjanpitäjän tavoittaminen on mahdotonta tai se vie kohtuuttoman määrän aikaa. Tämä aiheuttaa heti huolta ja turhautuneisuutta asiakkaassa. Varmista kirjanpitäjän kanssa jo sopimusvaiheessa asiakaspalvelun aukioloajat, viesteihin vastaamisen maksimiviive ja kanavat, joita kautta kirjanpitäjän tavoittaa parhaiten.

Tilikasi on palvellut asiakkaitaan luotettavasti jo vuodesta 1991. Iso osa asiakkaistamme ovat pitkiä kumppanuuksia, joka varmasti kertoo tavastamme tehdä töitä. Meille asiakkaan luottamus on kunnia-asia. Jos isännöitsijätoimistonne etsii uutta taloushallinnon kumppania, ota yhteyttä ja katsotaan kohtaavatko meidän kemiamme!

Valikko